تفسیر قرآن به قرآن در آموزه های عترت
نویسنده
چکیده مقاله:
با تکیه بر جامعیّت قرآن و ارتباط تفسیرى بین آیات آن و احاطه کامل عترت بر معارف قرآن، شیوه تفسیر قرآن به قرآن در سیره تفسیرى معصومان(ع) مورد مطالعه قرار گرفته است. پیامبر به کنش تفسیر آیات قرآن به صورت متقابل اشاره داشت. در سخنان اهلبیت(ع) نیز براى تفسیر قرآن به قرآن چهار اصل مهم شناخته شده است که عبارتند از: جامعیت و مرجعیت قرآن، بهرهگیرى دانشهاى جنبى قرآن، شناخت ظاهر و باطن قرآن و نگرش سیستمى به آیات قرآن و احاطه بر مجموعه معارف قرآن. مهمترین محورهاى تفسیر قرآن به قرآن در مکتب اهلبیت(ع)؛ شرح مفاهیم قرآنى در پرتو آیات وحى، دستهبندى مفاهیم قرآنى با تکیه بر آیات قرآن، تعریف عناوین کلیدى، بیان سازگارى میان آیات به ظاهر ناسازگار، نفى تفسیرهاى ناروا با استفاده از تفسیر قرآن به قرآن، اجمال زدایى از چهره آیات به وسیله آیات شرح کننده، تکیه بر سیاق آیات، تفسیر متشابه با محکم، جداسازى آیات ناسخ و منسوخ، استفاده از کاربردهاى گوناگون واژههاى قرآنى در تفسیر و نتیجهگیرى از دلالتها و اشارتهاى قرآنى است. در بیان تفسیر اهلبیت(ع) نوع نادرست تفسیر قرآن به قرآن نیز معرّفى شده و علت آن را ناآشنایى با علوم قرآن دانستهاند و نهى ائمه(ع) از دخالت افراد در کار تفسیر، مربوطه به کسانى است که ابزار و دانش لازم را ندارند.
منابع مشابه
عترت، ترجمان قرآن
تعامل و ارتباط میان قرآن و عترت مورد بررسى قرار گرفته است. نویسنده نخست از چالشهاى سهگانه متون مقدس ادیان آسمانى، 1- انکار و حقناپذیرى مخاطبان، 2- تحریف لفظى و 3- تأویل و تحریف معنوى سخن گفته، سپس از تلاش پیامبر در جهت حفظ و صیانت لفظى قرآن و تمهیداتى که به پیدایش و گسترش دانش و تعلیم و تعلّم انجامید، یاد کرده است. آن گاه از نگرانى پیامبر نسبت به تحریف معنوى قرآن بحث کرده، تدابیرى را که پیا...
متن کاملنگاهی به آموزه های تربیتی در قرآن
قرآن کریم منشور کمال بشریت در همه عرصه هاست. این کتاب همه آموزه های عرشی پیش از خود را دربرداشته و تمامی تعالیم لازم برای سعادت دنیوی و اخروی بشر را بر فراز عصرها و نسل ها ارائه می دهد. هر یک از سوره های قرآن کریم با ظرافت و لطافت نکته های تربیتی، روانشناختی و زیباشناختیِ بسیار دقیق دارد. قرآن دارای مضامین بنیادی نیز در مورد تربیت انسان است. سوره های فرقان و لقمان از جمله مهم ترین سوره...
متن کاملعلامه فضلالله و تفسیر قرآن به قرآن
این نوشتار شیوه تفسیری «من وحی القرآن» اثر علامه سید محمد حسین فضل الله را به کاوش نشسته است. اثبات اجتماعی و اجتهادی بودن تفسیر «من وحی القرآن» از رهگذر معناشناختی واژگان «ایحاء»، «استیحاء» و «حرکیه» که در شناخت شاخصههای این کتاب نقشی بس اساسی دارند، در آغاز پژوهش آمده است. یادکرد دیدگاه علامه در اسلوب بیانی قرآن و نتیجهای که این موضوع در رویکرد تفسیر قرآن به قرآن وی ایفا کرده است و نیز ارا...
متن کاملعترت، ترجمان قرآن
تعامل و ارتباط میان قرآن و عترت مورد بررسی قرار گرفته است. نویسنده نخست از چالشهای سه گانه متون مقدس ادیان آسمانی، 1- انکار و حق ناپذیری مخاطبان، 2- تحریف لفظی و 3- تأویل و تحریف معنوی سخن گفته، سپس از تلاش پیامبر در جهت حفظ و صیانت لفظی قرآن و تمهیداتی که به پیدایش و گسترش دانش و تعلیم و تعلّم انجامید، یاد کرده است. آن گاه از نگرانی پیامبر نسبت به تحریف معنوی قرآن بحث کرده، تدابیری را که پیامب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 5-6
صفحات 54- 81
تاریخ انتشار 1996-07-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023